Snížení či dokonce předcházení rozvoje poruch autistického spektra u batolat pomáhá ověřená metoda raná intervence O.T.A., kterou praktikuje Centrum terapie autismu. Aby mohla být metoda dostupná pro všechny děti, které ji potřebují, je záměrem Centrum terapie autismu šířit ji do dalších organizací, jako jsou např. rané péče či ordinace klinických logopedů.
Výsledky projektu po ukončení realizace:
Organizace disponuje ověřenou terapeutickou metodou Raná intervence O.T.A. (RI O.T.A.®), která pomáhá batolatům s rizikem rozvoje autismu. Aby byla tato metoda dostupná včas napříč ČR, chce ji CTA šířit s využitím stávající sítě organizací pracujících s rodinami s malými dětmi. Jako nejvhodnější se jevila Raná péče. V inkubačním projektu proto testovali, jak by takový přenos mohl vypadat, co vše musí být splněno, aby pak mohl vyškolený terpeut v rámci organizace dobře pracovat. Až inkubace ukázala, jaké jsou odlišnosti v přístupu k rodině při poskytování služby Rané péče a RI O.T.A.®, o kterých musí terapeut vědět, aby je dobře odlišoval. Při přenosu je také důležitá práce s vedením organizace. Ta musí svého zaměstnance nejen vyčlenit a promyslet jeho pozici v rámci organizace, ale musí dobře chápat podstatu metody, průběh výcviku apod. a do budoucna také zajistit materiální podmínky, které jsou pro kvalitu poskytování rané intervence potřeba, včetně zajištění financování. Inkubace také ukázala, že jsou i jiné vhodné služby/profese, které jsou pro pro šíření vhodné, např. kliničtí logopedi. Na základě získaných zkušeností z inkubace, CTA vyjednalo spolupráci s 9 organizacemi napříč ČR, do kterých bude metodu dál šířit v navazujícím projektu.
Název projektu | IMPLEMENTACE RANÉ INTERVENCE O.T.A. DO SYSTÉMU PÉČE O DĚTI S RIZIKEM PAS |
Číslo projektu | CZ.03.03.01/00/22_022/0001201 |
Výzva | 022 Inkubační fáze šíření |
Příjemce | Středisko pro Centrum Terapie Autismu z.s. |
Realizace projektu | 1. 4. 2023 – 31. 3. 2024 |
Web | www.terapie-autismu.cz/l/projekt-implementace-rane-intervence-o-t-a-do-systemu-pece-o-deti-s-rizikem-pas |