V tomto článku se znovu vrátíme k výzvě Inkubace vývoje, po číslech a výstupech tu nyní máme pohled našich příjemců. Jak hodnotí naši výzvu, jak se jim pracovalo s designérem a co nám vzkazují? To vše se dočtete níže. 

  1. Jak hodnotíte nastavení výzvy? 

V tomto období jsme poprvé rozdělili projekty na tzv. inkubační a realizační. V inkubační výzvě měli příjemci prostor do hloubky prozkoumat problém a ověřit životaschopnost řešení, v realizační fázi ho pak testují na větší škále. 

  • Nejdříve jsem nastavení celého systému výzev nechápal, nicméně právě realizace inkubační fáze a velmi podrobná analytická část nám pomohla velmi dobře definovat výsledek projektu a ještě ověřit funkčnost. Ověřili jsme si, že původní myšlenka ne zcela dobře splňovala naše představy, kdybychom toto neověřovali a ihned došlo k implementaci a vývoji celého systému „vážné hry“, mohli bychom dojít během realizace do slepé uličky.

  1. Jak hodnotíte designový proces? 

Přístup designu služeb, tedy hluboké poznání problému a testování různých řešení, byl nedílnou součástí každého projektu. 

Forms response chart. Question title: Jaký měl designový proces (zejména Empatický výzkum a Testování) přínos pro: . Number of responses: .

  1. Jak se vám pracovalo s designérem? 

Projekty měly možnost najmout si služby externího designéra, který je celým procesem provázel. 

  • Využili jsme designera služeb pro mapování potřeb i samotný návrh pilotu služby. Po otestování služby jsme provedli s designerem vyhodnocení a redesign, který jsme znovu odpilotovali. Designer nám provedl celým procesem a bylo to velmi prospěšné.
  • Konstruktivní kritika námi vyvíjených služeb, second opinion. Safari službou a mystery shopping s následným inovačně-designérským workshopem. One-to-one předáváni know how člence našeho týmu. Specifické konzultace k daným krokům inovace. Musím přiznat, že mne spolupráce velice pozitivně překvapila a vhled do designu služeb obohatil celý náš tým a tyto znalosti si s sebou neseme dále.

  1. Plánujete v aktivitách projektu pokračovat?  

Když dopodrobna prozkoumáte problém, a dobře ověříte funkčnost a udržitelnost řešení, zvyšuje tím šance, že vaše aktivity neskončí s projektem. 

  1. Co si z projektu odnášíte do další činnosti? 
  • Významnost zapojení HCD do aktivit pro cílovou skupinu.
  • Nový pohled na designování služeb.
  • Větší zaměření na uživatele námi vyvíjených služeb. Uživatelské testování. Uvědomění si toho, že námi designované služby jsou živé a mohou se měnit a upřesňovat podle aktuálních potřeb cílových skupin.
  • Důležitost empatického výzkumu, zkušenost s ověřováním účinnosti.
  • Především práci s cílovou skupinu, její důležitost a vnímání a práci s ní, celý proces bych naprosto obohacující, měl toto zažít každý a mít to v pravidelném okénku při své činnosti s klienty.
  • Větší zaměření na uživatele námi vyvíjených služeb. Uživatelské testování. Uvědomění si toho, že námi designované služby jsou živé a mohou se měnit a upřesňovat podle aktuálních potřeb cílových skupin.
  • Způsob práce rozděleného na např. šestitýdenní cykly, inovační nástroj, obecně rozhovor jako nástroj práce s klientem, nové IT nástroje.

  1. Jak se vám s námi spolupracovalo? 
Forms response chart. Question title: Jaká byla spolupráce s týmem sociálních inovací? . Number of responses: 26 responses.

  1. Co byste nám chtěli vzkázat? 
  • Děkujeme, že je s Vámi dlouhodobě dobrá spolupráce a že se díky Vám posouváme v řadě oblastí dopředu.
  • Oceňujeme průběžnou spolupráci s MPSV, hodně pomáhá jako kompas při realizaci projektu, a zároveň oceňujeme propojení s dalšími projekty a společná vzdělávání.
  • Spolupráce byla pro nás přínosná a obohacující, oceňuji společné setkání s dalšími příjemci projektů i to pomohlo v mnoha pohledech při tvoření a práci.
  • Děkujeme za spolupráci s týmem z MPSV i z designerovi služeb, spolupráce byla velmi aktivní a přínosná pro rozvoj naší organizace.

Tímto s hodnocením výzvy Inkubace vývoje ještě nekončíme. Příště se můžete těšit na zamyšlení, co si z celého procesu odnášíme my.

Sdílet:

DALŠÍ TÉMATA

Social Innovation Forum 2025: Better public services

Social Innovation Forum je místem, kde se potkává design služeb s veřejnou politikou. Dopoledne se můžete těšit na inspirativní přednášky a zkušenosti kolegů ze zahraničí, kteří mění veřejné služby k lepšímu. Odpoledne pak nabídne workshopy a prostor pro sdílení zkušeností.

Z úřadu do učebny, MPSV předává zkušenosti studentům

V zimním semestru 2024 jsme opět vedli kurz Sociální inovace ve veřejné správě na Katedře veřejné a sociální politiky, FSV UK. Hlavním cílem bylo seznámit studenty s praktickými nástroji současné veřejné politiky a také si zkusit navrhnout projekt za podmínek, které klademe i na naše skutečné žadatele.