Během konzultací projektů na šíření se často setkáváme s reakcí žadatelů, že inkubační fázi nepotřebují, že jsou připraveni rovnou na realizační fázi. Těmto žadatelům vysvětlujeme, proč je inkubace potřeba a proč je nutnost mít projekt před samotnou realizací šíření. V tomto článku se s vámi chceme podělit o naše zkušenosti z ukončených projektů inkubace šíření a přiblížit vám, proč je testování a inkubace u projektů důležitá a co vše vám může odhalit.

Projekty z první výzvy (22) na inkubaci šíření už mají ukončenou realizaci, od 13. 10. 2023 do 31. 12. 2026 je však otevřená obdobná výzva (70). Rádi bychom vám k ukončené výzvě na inkubaci šíření uvedli základní čísla:

  • Alokace výzvy: 20 000 000 Kč
  • Počet schválených projektů: 7
  • Průměrná výše dotace (max. 1,5 mil): 1 417 318 Kč 
  • Průměrná délka: 10 měsíců
  • Počet konzultovaných záměrů: 20

Jaké jsou příklady dobré praxe testování šíření v inkubaci a jak to projekty ovlivnilo do další práce, si může přečíst na příkladech čtyř projektů z výzvy 22.

Centrum terapie autismu (CTA)

Organizace disponuje ověřenou terapeutickou metodou Raná intervence O.T.A.  (RI O.T.A.®), která pomáhá batolatům s rizikem rozvoje autismu. Aby byla tato metoda dostupná včas napříč ČR, chce ji CTA šířit s využitím stávající sítě organizací pracujících s rodinami s malými dětmi. Jako nejvhodnější se jevila služba Rané péče. V inkubačním projektu proto CTA testovalo, jak by takový přenos mohl vypadat a co vše musí být splněno, aby pak mohl vyškolený terpeut v rámci organizace s RI O.T.A.® dobře pracovat. Až inkubace ukázala, jaké jsou odlišnosti v přístupu k rodině při poskytování samotné služby Rané péče a RI O.T.A.®, o kterých musí terapeut vědět, aby je pak dobře odlišoval. V inkubaci se potvrdilo, že při přenosu metody je také důležitá práce s vedením organizace. Ta musí svého zaměstnance nejen vyčlenit na tento a promyslet jeho pozici v rámci organizace, ale musí dobře chápat podstatu metody, průběh výcviku. a do budoucna také zajistit materiální podmínky, které jsou pro kvalitu poskytování rané intervence potřeba, včetně zajištění financování. Inkubace také ukázala, že jsou i jiné vhodné služby/profese, které jsou pro pro šíření vhodné, jde například o klinické logopedy. 

Na základě získaných zkušeností z inkubace CTA vyjednalo spolupráci s 9 organizacemi napříč ČR, do kterých metodu šíří v navazujícím projektu v realizační fázi šíření a se kterými by měli vytvořit celorepublikovou síť RI O.T.A.®.

Pardubický kraj 

Pardubický kraj se dlouhodobě snaží transformovat OSPOD (Orgán sociálně-právní ochrany dětí) na svém území tak, aby lépe pomáhaly ohroženým rodinám a jejich přístup byl hlavně partnerský a podporující. Do inkubace šli s ověřeným přístupem, který pracoval s OSPOD jako celkem a skrze nějakou věcnou agendu (např. rozvody) na transformaci jeho fungování vůči rodinám. V inkubaci šíření ale u nově zapojených OSPOD kraj zjistil, že mnohem rychlejší a udržitelnější způsob změny je pracovat nejdříve intenzivně s vedoucími OSPOD, od kterých se pak může dobře měnit i celá instituce. Kraj na základě testování přístup poupravil a nyní s ním mění v realizační fázi dalších 11 OSPOD, celkem tak bude pracovat s 13 z 15 OSPOD na území Pardubického kraje.

Česko.Digital

Česko.Digital pomáhá neziskovým organizacím prostřednictvím kurzu Nezisk.Digital identifikovat a překonávat překážky v poskytování svých služeb pomocí digitálních technologií. Inkubační projekt byl úspěšný jak pro příjemce, tak pro zapojené neziskovky. Příjemce přistupuje k digitalizaci komplexně, nejde jen o absolvování kurzu. Vychází z myšlenky, že “pokud chce organizace růst, nabízet lepší služby pro své klienty nebo šetřit čas svých zaměstnanců, bez digitální transformace se neobejde.”

Inkubační fáze umožnila Česku.Digital upravit kurz na základě zkušeností z 9 neziskovek, které jím v inkubaci prošly. Změny zahrnují prodloužení kurzu o dva týdny, větší zapojení facilitátora a přidání nového modulu zaměřeného na škálování v organizaci a dopad na klienty.

Projekt nyní pokračuje s takto upraveným kurzem i v realizační fázi šíření, kde  pomáhá s digitalizací dalším 55 neziskovým organizacím napříč ČR.

České priority 

České priority v inkubačním projektu šířily metodu CBA (analýza nákladů a výnosů) do neziskových organizací a do větších veřejných institucí. Do projektu šli s velmi silným metodologickým zázemím pro CBA a jasným plánem jak ho šířit do zapojených organizací. Inkubační fáze ale ukázala, že přenos metody CBA do dalších organizací je složitější, než se původně předpokládalo a to z více důvodů. Jedním ze základních problémů byla data, až hlubší analýza v rámci inkubace odhalila v institucích různé situace:

  • Datová základna, která neobsahuje data vhodná pro analýzu 
  • Naopak silná datová základna, která se nevyužívá k analýze
  • Absence určitých dat a tedy neznalost o současném stavu
  • Nepropojenost určitých veřejných dat

Dalším problémem, který praxe ukázala byla větší časová náročnost, která byla způsobena: 

  • Správným pochopením celého procesu a jeho benefitů
  • Podcenění kapacit u podpořených organizací
  • Zejména u veřejných institucí časová náročnost spolupráce s dalšími institucemi, které mají potřebná data pro analýzu

Inkubace v tomto projektu ukázala mnoho překážek a to i přesto, že projekt byl velmi dobře připraven. České priority už nežádaly o návazný projekt. Přesto je i tento projekt vnímán jako příklad dobré praxe v inkubaci, která odhalila překážky, které na počátku nebyly zřejmé. Navíc se povedlo v inkubaci nastartovat tvorbu důležitých nástrojů v oblasti vězeňství a předlužení.

Zdroje: Projektová dokumentace projektů z výzvy 22.

Obrázek: ChatGPT

Sdílet:

DALŠÍ TÉMATA