V zimním semestru 2024 jsme opět vedli kurz Sociální inovace ve veřejné správě na Katedře veřejné a sociální politiky, FSV UK. Hlavním cílem bylo seznámit studenty s praktickými nástroji současné veřejné politiky a také si zkusit navrhnout projekt za podmínek, které klademe i na naše skutečné žadatele. Kurz navazoval a hlavně vycházel z toho loňského, garantovala ho opět Magdalena Mouralová a jednotlivé hodiny vedli opět Petr Havlíček, Štěpán Rezek a Alex Reznikow. Vycházeli jsme ze zkušeností a zpětné vazby studentů, kteří kurz absolvovali loni, díky čemuž jsme ho výrazně upravili. Tentokrát nebyl primárně nastavený na foresight, ale více se zaměřil na sociální inovace a jejich tvorbu. Pro lepší představu uvádíme jeho základní parametry:
- kurz probíhal na podzim 2024,
- na kurz se přihlásilo a úspěšně ho absolvovalo 22 studentů,
- kurz byl otevřen primárně pro magisterské studenty veřejné a sociální politiky, absolvovaly ho však i dvě studentky bakalářského studia,
- kurz byl prezenční, většina práce probíhala v aplikaci Miro,
- kurz se skládal z pěti dvouhodinových bloků a jedné povinné online konzultace KPZ,
- poslední vyučovací blok probíhal přímo na MPSV formou hodnotící komise.
Kurz jsme letos hodně zaměřili na nástroje a metody public policy užívané v praxi, přičemž byl celý kurz zarámován přípravou krátkého projektového záměru (KPZ) a jeho obhajobou u hodnotící komise. Pro potřeby výuky jsme použili KPZ z výzvy Sociální inovace pro budoucnost. Studenti pracovali celou dobu v šesti skupinách, dvě skupiny se věnovaly tématu ohrožení sociálním vyloučením z důvodu bytové nouze, dvě skupiny zhoršujícímu se duševnímu zdraví mladých a dvě negativním dopadům na děti v rozchodovém řízení.
První lekci jsme zaměřili na představení konceptu sociálních inovací a příkladů konkrétních inovačních projektů, dále jsme se věnovali definici problému. Studenti měli prostor k přemýšlení nad vybranými problémy a tím, jak je správně formulovat.
Tématem druhé lekce bylo designové myšlení, kde jsme probrali, jak vypadají dobré a špatné služby a představili jsme si některé designové metody. Studenti si vyzkoušeli vést rozhovor s aktérem blízkým jejich tématu a také s cílovou skupinou jejich řešení. Pak si také “osahali” testování při vývoji letáku svých organizací. Ty prošly dvěma koly testování s uživateli. Jejich finální podobu si můžete prohlédnout zde.
V další lekci jsme studenty seznámili s foresightem. Studenti si vyzkoušeli pracovat v rámci jejich inovačních záměrů s budoucností jejich řešení, vznikly tak ke každému záměru artefakty, konkrétně novinový článek z budoucnosti.
V následující lekci jsme se věnovali prvním pokusům, jak formulovat konkrétní řešení (službu). K tomu jsme probrali i to, jak takové řešení musí být dobře kompaktní s prvky KPZ (teorie změny) a jak by se dalo dobře vyhodnotit (evaluace).
Poslední lekce proběhla na MPSV a měla formu hodnotící komise. Studenti v 10 minutách představili svůj projekt a pak měli 20 minut na zodpovězení otázek komise. Hodnotící komise vyhodnotila projekty EduVibe – vajbi si i ve škole a Off-line zóna – smysluplný prostor pro mladé jako nejlepší, projekty tak dostaly možnost zúčastnit se mezinárodní konference Social Innovation Forum 2025.
Stejně jako loni jsme pracovali v prostředí aplikace Miro, kde probíhala celá výuka, celý kurz a práci v něm je možné vidět na nástěnce Miro – Sociální inovace: sociální problémy a jejich řešení – Miro.
Zamýšleli jsme se nad tím, jaké jsou rozdíly mezi skutečnými žadateli a studenty našeho kurzu. Studenti přirozeně mají nevýhodu v oblastech, kde jsou třeba znalosti z terénu a dobrá znalost uživatelů služeb (cílových skupin). Na druhou stranu byli studenti velmi dobří v analytických částech (zdroje, doložení problému, atd.), vystižení problému a vize v jedné větě a také v názvech projektů. Přirozený nedostatek znalostí z terénu jsme se snažili doplnit expertními rozhovory, kdy každá skupina oslovila odborníky z praxe a konzultovala s nimi svůj záměr.
Za možnost vést kurz bychom chtěli poděkovat hlavně Magdaleně Mouralové a Katedře veřejné a sociální politiky, dále pak i organizacím Neposeda, Pardubickému kraji a Platformě pro sociální bydlení, které poskytly studentům expertní rozhovory.
Jak hodnotí kurz garantka Magdalena Mouralová?
„Z letošního běhu mám radost, projekty prezentované před komisí byly zajímavé a zdály se mi promyšlenější a připravenější než loňský rok, což bylo i výsledkem úprav kurzu po loňské zpětné vazbě. Těšila mě pozitivní zpětná vazba od studujících, ale asi ještě víc jejich otevřenost a ochota se o kurzu bavit, které svědčí o bezpečných vztazích a proučícím klimatu, které se podařilo nastavit.“
Obrázek: Vlastní foto oddělení sociálních inovací se souhlasem všech účastníků